Thursday, April 15, 2010

Misi tubuh perpustakaan rumah anak yatim

DEMI hasrat untuk menubuhkan perpustakaan rumah anak yatim, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islamic Relief Malaysia (IRM) menganjurkan aktiviti jelajah amal iaitu Ekspedisi Merdeka 1Malaysia (EM1M) bagi mengumpul dana dan merealisasikan matlamat tersebut. 

Ekspedisi bermotosikal kuasa tinggi itu akan merentasi 18 buah negara dari Kuala Lumpur ke London dalam masa dua bulan mulai 1 Julai sehingga 31 Ogos ini.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan IRM, EM1M akan diketuai oleh Azizi Hashim dan disertai oleh empat penunggang motosikal yang mewakili kaum Melayu, Cina, India dan Kadazandusun.
Sasaran EM1M ialah untuk mengumpul dana sejumlah RM 2 juta bagi membolehkan sebanyak 40 buah perpustakaan anak yatim dibina di seluruh negara.

''Setiap penunggang motosikal yang menyertai ekspedisi berkenaan akan mengumpulkan dana bagi membiayai penubuhan 10 buah perpustakaan khusus untuk rumah anak yatim kaum masing-masing.
''Laporan semasa mengenai EM1M akan dilaporkan secara eksklusif oleh Utusan Malaysia selaku rakan media," kata kenyataan itu.

Ketua ekspedisi EM1M, Azizi berkata, ekspedisi berkenaan akan menggunakan lima buah motosikal Kawasaki Versys dari Kuala Lumpur ke London dan melibatkan perjalanan sejauh 22,000 kilometer.
''Antara negara yang akan dilalui EM1M ialah Thailand, Laos, China, Kyrgystan, Uzbekistan, Turkmenistan, Iran, Turki, Bulgaria, Romania, Hungary, Austria dan Slovenia. Turut dilalui oleh anggota ekspedisi ialah Itali, Switzerland, Perancis dan Jerman. Anggota ekspedisi dijadualkan tiba di Suruhanjaya Tinggi Malaysia di London pada 31 Ogos 2010 untuk menyambut ulang tahun Hari Kemerdekaan ke-53 bersama rakyat Malaysia di sana," demikian kenyataan Azizi dalam laman blog rasmi EM1M iaitu xpdc1malaysia.blogspot.com.
 
Islamic Relief yang ditubuhkan pada 1984 di Birmingham, United Kingdom merupakan badan kemanusiaan Islam pertama yang diwujudkan di Eropah. Ia diasaskan oleh Dr. Hany Al-Banna selepas melihat masalah kebuluran di sub-Sahara Afrika. Ibu pejabat Islamic Relief kekal di Birmingham sehingga kini.
Pada tahun 1988, Islamic Relief memiliki kapasiti untuk menubuhkan pasukan yang mampu melaksanakan pelbagai fungsi. Dalam tahun 1993, Islamic Relief diberikan status konsultatif oleh Majlis Ekonomi dan Sosial Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Pada masa yang sama, lebih banyak pejabat Islamic Relief dibuka di Eropah seperti di Albania, Belgium, Bosnia, Croatia, Jerman, Perancis, Itali, Belanda, Switzerland dan Amerika Syarikat (AS).
Sehingga kini, Islamic Relief bergiat aktif dalam memberikan bantuan kecemasan dan pembangunan kemanusiaan di Afghanistan, Albania, Bangladesh, Bosnia, Chad, Checnya, China, Mesir, Ethiopia, Indonesia dan Iraq. Negara lain yang pernah menerima bantuan Islamic Relief ialah Jordan, Kenya, Kosovo, Lebanon, Malawi, Mali, Nigeria, Pakistan, Somalia, Sudan dan Yemen.

Sementara di Malaysia, IRM ditubuhkan pada tahun 2005 dengan misi untuk menyokong sebarang usaha mengumpul dana dan melaksanakan bantuan Islamic Relief di rantau ini. IRM juga memainkan peranan meningkatkan kesedaran mengenai Islamic Relief dan menyebarkan maklumat terkini mengenai perkembangan pertubuhan berkenaan di peringkat global kepada rakyat Malaysia.

Selain mengumpul dana, IRM turut melaksanakan program-program pembangunan komuniti, ekonomi dan sosial di Malaysia untuk golongan berpendapatan rendah, anak yatim, ibu tunggal, warga emas dan golongan kurang upaya.

No comments:

Post a Comment