Wednesday, December 23, 2009

Keistimewaan ANAK PINTAR


Zailan Abd. Razak sentiasa memberi sokongan dan tunjuk ajar kepada kedua-dua anaknya, Muhammad Danial dan Marsya Danialla dalam permainan alat muzik.


SEJUK perut ibu mengandung. Demikianlah perumpamaan Melayu yang boleh digunakan apabila terbaca atau melihat kejayaan yang diperoleh anak-anak hari ini.
Bagi kedua ibu bapa, rasa bertuah dan berbangga sudah tentu dirasai apabila dikurniakan anak yang memiliki kepintaran serta kebijaksanaan dalam kehidupan.
Yang pasti keistimewaan yang diberikan-Nya merupakan satu kurniaan yang tidak ternilai dan ia tidak harus dipersiakan.
Dalam hal ini, ibu bapa harus memainkan peranan penting dalam usaha menjaga serta memelihara keistimewaan yang ada agar bakat dan potensi mereka dapat diketengahkan.
Sebagai modal insan dan pewaris masa depan negara, kanak-kanak itu perlu mendapat perhatian sewajarnya agar lebih proaktif dan berupaya menyahut cabaran masa depan.
Pada masa sama, sebagai aset negara, bakat kanak-kanak pintar ini perlu digilap supaya mencapai potensi yang maksimum sehingga mendapat pengiktirafan dunia.
Kanak-kanak pintar perlu dikenal pasti seawal mungkin untuk diberikan pendidikan yang bersesuaian dengan ciri-ciri unik agar bakat akademiknya sama-sama berkembang.
Kepintaran merupakan satu situasi yang mana perkembangan seseorang anak pintar adalah lebih pantas berbanding kanak-kanak seusianya.
Kemampuan mentalnya lebih maju dan mampu menyerap serta mengasimilasikan maklumat dengan cepat dan lebih imaginatif berbanding normal.
Ada yang membesar lebih pantas dari segi fizikal dan mewujudkan masalah seperti akil baligh sebelum masanya.
Ada pula yang berhadapan dengan maklumat yang minda mereka belum bersedia di segi emosi.
Mendidik anak pintar memang mencabar kebolehan ibu bapa. Bagaimanapun, ia perlu dihadapi oleh mereka agar kehidupan anak pintar ini menjadi lebih bererti.
Zailan Abd. Razak, bapa kepada sepasang cahaya mata, Muhammad Danial Razak Zailan dan Marsya Danialla Razak Zailan pastinya berbangga dan bersyukur kerana dikurniakan anak-anak yang memiliki kepintaran masing-masing.
Ini terbukti apabila Muhammad Danial serta Marsya Danialla, masing-masing berumur 10 dan lima tahun kini pandai bermain alat muzik.
Bagi Muhammad Danial, beliau bukan sahaja boleh bermain drum, malah apa jua alat muzik mampu dimainkannya dengan gaya tersendiri.
Berbeza pula dengan adiknya, Marsya Danialla, kerana dia lebih cenderung bermain alat muzik biola.
Apa yang mengagumkan ialah masing-masing bermain alat muzik sejak dari kecil lagi, malah mereka tidak bermain berpandukan nota-nota muzik tetapi hanya bergantung kepada daya ingatan serta pendengaran yang tajam.
Menurut Zailan, kepintaran mereka dalam bidang muzik secara tidak langsung memudahkan kerjanya kerana beliau sendiri merupakan seorang ahli muzik.
''Anak-anak saya memang meminati muzik sejak kecil lagi dan boleh dikatakan muzik sudah sebati dengan mereka dan boleh diibaratkan 'irama dan lagu' tidak boleh dipisahkan.
''Bagaimanapun saya bersyukur kerana kepintaran mereka dalam bidang muzik sedikit sebanyak memudahkan kerja saya kerana saya sendiri terlibat di dalam bidang muzik. Oleh itu saya dapat membimbing mereka selain menyokong apa yang mereka lakukan.
''Ia merupakan satu kredit kepada saya kerana saya sendiri memahami apa kehendak mereka selain menyediakan pembelajaran yang khusus dan lebih mendalam mengenai muzik kepada mereka,'' ujarnya ketika ditemui di akademi muzik miliknya di Subang Jaya, baru-baru ini.
Jelas Zailan lagi, kepintaran anak-anaknya dalam bidang muzik tidak bermakna pelajaran biasa diabaikan.
Malah beliau menyediakan pembelajaran yang sempurna untuk anak-anaknya selain memberi kelas tambahan harian.
Kini apa yang membanggakan, Muhammad Danial bukan sahaja boleh memainkan pelbagai jenis lagu malah beliau juga boleh dikatakan seorang pemuzik profesional kerana telah membuat persembahan di hadapan khalayak.
''Kita seharusnya berbangga apabila dikurniakan anak-anak yang pintar tetapi ibu bapa perlu menyediakan pembelajaran yang sempurna dan berterusan dalam usaha mengembangkan lagi bakat yang sedia ada.
''Apa pun yang penting kita sebagai ibu bapa seharusnya sokong dengan apa yang diminati oleh anak-anak kita selain tahu bagaimana untuk mengendalikan mereka,'' katanya mengakhiri bicara.

sumber: http://www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment